OPIS ZASOBU
adaptacja „Kwartetu aleksandryjskiego” Lawrence Durrella
BALTAZAR
DARLEY
NESSIM
LUDWIK
JUSTYNA
1. eksperyment
2. gwałt
3. tresura – literatura
4. Hiszpańska Mucha
5. konfabulacje
1. eksperyment
DARLEY, NESSIM, LUDWIK na scenie
wchodzi BALTAZAR
BALTAZAR
(sylaby są każdorazowo wymyślane na nowo przez aktora grającego BALTAZARA)
ker
sow
tez
wum
cag
kol
neb
BALTAZAR zachęca pozostałych do powtarzania za nim sylab
proces trwa dopóki każda z postaci nie powtórzy bezbłędnie proponowanego przez BALTAZARA ciągu sylab
BALTAZAR
Herman von Ebbinghaus był pionierem w dziedzinie badań eksperymentalnych nad pamięcią. Swoją metodologię wywodził z psychofizyki, w której interesowała go przede wszystkim kontrolowalność i weryfikowalność wyników badań. Chciał on wyeliminować wpływ osobistych doświadczeń badanych na proces zapamiętywania i dzięki temu uczynić pamięć mierzalną. Ebbinghaus skonstruował materiał, który łatwo było prezentować badanym, a także mierzyć jego przechowanie, odtwarzanie i zapominanie. Były to sylaby bezsensowne – ciąg złożony z samogłoski pomiędzy dwiema spółgłoskami, nie posiadający znaczenia semantycznego w języku osoby poddanej badaniu. Ebbinghaus wierzył, że tylko w ten sposób można zbadać „czystą pamięć”. Eksperymentował na samym sobie. Uczył się szeregów sylab bezsensownych aż do dwukrotnego bezbłędnego ich powtórzenia. Mierzył czas niezbędny do uzyskania danego efektu, po czym uczył się innego materiału i badał stopień zapominania. W wyniku tych badań wykreślił krzywą zapominania. Wynika z niej, że najwięcej przyswojonego w sposób zamierzony materiału ubywa bezpośrednio po uczeniu się. Na przykład po dwudziestu minutach Ebbinghaus zachował 58% materiału, po godzinie – 44%, po 48 godzinach – 28%, a po 144 godzinach – 21%’°. Z badań Ebbinghausa wynika także to, że pewna liczba zapamiętywanych sylab pozostaje w pamięci na zawsze.
BALTAZAR sprawdza, czy pozostali zapamiętali ciąg sylab, którego uczył ich wcześniej